معماری مدرن و نورپردازی


دستاوردهای بسیاری در زمینه فضای ساختمانی، کاربردی بودن، استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌های ساخت و ساز و همچنین استفاده از روش‌های مدرن در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها منجر شد. با این حال، در این مقاله تلاش می‌کنیم تا بیشتر به یکی از ویژگی‌های معماری مدرن یعنی روشنایی توجه کنیم. روشنایی، به عنوان یکی از مهم‌ترین عواملی که در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، در معماری مدرن نیز به شکل خاصی پیش بینی و طراحی می‌شود. بطور کلی، روشنایی در سه حوزه مختلف قابل ارزیابی است: نورپردازی، روشنایی طبیعی و روشنایی مصنوعی. نورپردازی: نورپردازی، یا به عبارت دیگر نحوه استفاده از نور در فضای داخلی ساختمان، می‌تواند تأثیر بسیاری بر روی تجربه کاربر از فضای داخلی داشته باشد. در معماری مدرن، نورپردازی به شکلی طراحی می‌شود که بتواند به صورت هماهنگ با سایر عوامل فضایی ساختمان، بهبود بخشیده و تجربه کاربر از فضای ساختمانی را بهبود بخشد. علاوه بر این، نورپردازی در معماری مدرن به شکلی طراحی می‌شود که بتواند صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه‌های نگهداری داشته باشد.

روشنایی طبیعی

در ساختمان‌های مدرن، استفاده از روشنایی طبیعی به عنوان یکی از مهمترین عوامل طراحی مورد توجه قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، دست‌یابی به روشنایی کافی برای فضاهای داخلی و خارجی ساختمان، به صورتی طراحی می‌شود که بتواند از پتانسیل‌های طبیعی مانند نور خورشیدی، نور نازل شده از آسمان یا سایر منابع طبیعی مورد استفاده قرار گیرد. به استفاده از روشنایی طبیعی در طراحی ساختمان‌های مدرن، علاوه بر تأثیر مثبتی که بر روی صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های داشته باشد، بر تجربه کاربر از فضای داخلی و خارجی ساختمان نیز اثر مثبت خواهد گذاشت.

روشنایی مصنوعی

علاوه بر روشنایی طبیعی، استفاده از روشنایی مصنوعی نیز در معماری مدرن مورد توجه قرار می‌گیرد. بطور کلی، در طراحی ساختمان‌های مدرن، استفاده از روشنایی مصنوعی به صورت هوشمند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید به منظور صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهینه‌سازی تجربه کاربر و افزایش امنیت فضای داخلی ساختمان طراحی می‌شود.

در کل، روشنایی به عنوان یکی از مهمترین عوامل در طراحی داخلی و خارجی ساختمان‌ها، در معماری مدرن نیز به شکلی خاص پیش‌بینی و طراحی می‌شود. با استفاده از روشنایی هوشمند، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهبود بخشیدن تجربه کاربر و افزایش امنیت فضای داخلی ساختمان‌ها میسر خواهد بود. با توجه به اهمیت روشنایی در طراحی ساختمان‌های مدرن، استفاده مناسب از آن می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی و کاربری فضاهای ساختمانی کمک کند.

image
image
image

نمونه هایی از ترکیب معماری مدرن و نورپردازی حرفه ای

نمونه های روشنایی مدرن

در ادامه مقاله به بررسی نمونه‌هایی از استفاده از روشنایی در معماری مدرن می‌پردازیم. یکی از نمونه‌های برجسته‌ی معماری مدرن که از روشنایی طبیعی استفاده کرده است، ساختمان Farnsworth در شهر Chicago است. این ساختمان توسط معمار معروف Ludwig Mies van der Rohe طراحی شده و در سال 1951 ساخته شده است. ساختمان Farnsworth با استفاده از پنجره‌های بزرگی که در دیوارهای خود قرار دارند، از نور آفتاب درون فضای داخلی خود بهره می‌برد. این عنصر طراحی به فضای داخلی ساختمان شفافیت و بخشیده و به کاربران فضایی با نورپردازی طبیعی ارائه می‌دهد. ساختمان United Nations Secretariat Building در شهر New York، نیز یکی دیگر از نمونه‌هایی است که در طراحی خود از روشنایی مصنوعی استفاده کرده است. ساختمان United Nations Secretariat Building توسط معماران Wallace K. Harrison و Max Abramovitz طراحی شده و در سال 1952 ساخته شده است. برای بهبود تجربه کاربر از فضای داخلی ساختمان، طراحان از نورپردازی مصنوعی با استفاده از لامپ‌های فلورسنت استفاده کردند. این عنصر طراحی برای خلق فضایی با نورپردازی مناسب و همچنین صرفه‌جویی در مصرف انرژی طراحی شده است. همچنین، ساختمان Hearst Tower در شهر New York نیز یکی از نمونه‌های برجسته‌ی معماری مدرن است که در طراحی خود از روشنایی استفاده کرده است. این ساختمان توسط معمار مشهور Norman Foster طراحی شده و در سال 2006 ساخته شده است. در طراحی ساختمان Hearst Tower، از یک سیستم روشنایی هوشمند استفاده شده که می‌تواند به صورت خودکار تغییرات نور طبیعی را در جوار برج دنبال کند و این تغییرات را در فضای داخلی ساختمان تأثیر بدهد. همچنین، از پنجره‌های بازشو قابل کنترل در سطح بالا برای بهبود نورپردازی و تهویه هوا استفاده شده است.

محصولات مدرن هاشور

محصولات شرکت هاشور از برترین تولیدات محصولات روشنایی در زمینه معماری مدرن است. با بیش از 8 سال تجربه در صنعت روشنایی، شرکت هاشور از خلاقیت و نوآوری برای طراحی و تولید محصولاتی که به طور همزمان قابلیت پاسخگویی به نیازهای مشتریان را دارا هستند، استفاده می‌کند. محصولات شرکت هاشور شامل سیستم های روشنایی LED، لوازم جانبی و متعلقات، لامپ های LED، و سایر محصولات مرتبط با روشنایی می شود. این محصولات شناخته شده برای کیفیت بالا، پایداری، کارایی و ظاهری زیبا می باشند و در بسیاری از پروژه های روشنایی به عنوان گزینه اول برای مصرف کنندگان قرار می گیرند. برای افرادی که به دنبال روشنایی با کیفیت و دوام هستند، محصولات شرکت هاشور یکی از بهترین گزینه ها در بازار می باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط