1- نحوه نصب و کاربرد نوع منبع نور: نحوه نصب چراغ های خطی به صورت توکار، روکار، آویز و دفنی میباشد . 

در میان انواع منبع نور با دوام ترین آنها چراغ های LED از نوع ماژولار است که 3 الی 5 سال ضمانت دارد.

نوع دیگر، LED نواری است که 2 الی 3 سال گارانتی دارد . 

2- دمای رنگ نور، از دیگر نکاتی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

3- توان چراغ و بازدهی آن هر چقدر بالاتر و به 100 نزدیکتر باشد بهتر است
4- درجه حفاظت در برابر رطوبت و گرد و غبار نیز باید مد نظر قرار گیرد
5- نوع بدنه :بهترین جنس موجود در حالت های مختلف آلومینیوم میباشد زیرا خنک کاری بهتر انجام میشود و عمر چراغ نیز بیشتر خواهد شد.
6- رنگ بدنه از چه نوعی است؟ بهترین رنگ، رنگ الکترواستاتیک است که دوام بسیار بالایی دارد
7- دی فیوزر یا پخش کننده نور چیست؟ قطعه ای سفید رنگ از جنس پلی کربنات که روی انواع چراغ ها نصب میشود و خیرگی نور را از بین میبرد و بهتر است رنگ آن تیره نشده باشد.

8- شاخص نمود رنگ( CRI)color Rendring Index : شاخص نمود رنگ بر حسب درصد برای نشان دادن کیفیت یک منبع نور از صفر تا 100 متغیر است.
با توجه به اهمیت میزان تفکیک نور , هرچه درصد CRI بالاتر باشد، تفکیک نوری بهتر است در نتیجه منبع روشنایی که دارای CRI 85 باشد ,بعنوان تفکیک رنگ مناسب در نظر گرفته میشود . منابع نور باCRI ۹۰ یا بیشتر , بهترین کیفیت نور را به ما ارایه می کنند.
نور خورشید منبع اصلی نور است و مناسب ترین و طبیعی ترین حالت دید برای مشاهده زیر نور خورشید است. به همین دلیل بهترین منابع نوری منابعی هستند که طیفی مانند طیف نور خورشید داشته باشند.
این شاخص نشان دهنده میزان شباهتی است که رنگ اجسام زیر نور چراغ، به رنگ واقعی آن‌ها زیر نور خورشید دارند . به دلیل محبوبیت چراغ های خطی در عرصه طراحی و ساخت و سازها , برای بالا بردن کیفیت و کارایی هر چه بیشتر این چراغ ها میبایست به تمام عوامل تاثیرگذار دقت نمود . از این رو بهترین چراغ‌های خطی چراغ‌هایی هستند که نمود رنگی بالاتر از 90 و یا حتی 95 داشته باشد.

9- نور بدون فلیکر یا سوسو زدن چیست؟
فلیکر(Flicker) به عنوان یک نقص در نورپردازی و سیستم روشنایی محسوب میشود و عدم وجود آن در سیستم نورپردازی و اثرات چشمک زدن منبع نور از نکات حایز اهمیت این بخش میباشد . نور بدون فلیکر یعنی تغییرات بسیار سریع در میزان شدت روشنایی که وابسته به فرکانس آن ممکن است به صورت بصری مشخص باشد یا نباشد . در صورتیکه فلیکر وجود داشته باشد باعث خستگی چشم و سردرد می‌شود و از این رو این نکته قابل توجه قرار میگیرد که افراد حاضر در محیط دارای چراغ های خطی به هیچ عنوان احساس خستگی و یا ناراحتی نکنند. در نتیجه باید از درایورهایی با طراحی نسبتا پیچیده تر استفاده کرد. برای محاسبه مقدار فلیکر از روش زیراستفاده میکنیم :

10- یکپارچگی نور در طول خط نوری
یکپارچگی نور در طول خط نوری به معنی عدم وجود نقاط تیره و روشن و یا حفظ یکپارچگی و یکدست بودن رنگ نور میباشد .
standard deviation color matching(SDCM) به معنی انحراف استاندارد معیار تطبیق رنگ میباشد
در چراغ های LED با گام مک آدام کوچکتر (۳ و کمتر) تشخیص تفاوت رنگ‌ها در چیپ LED دشوار است و رنگ نور یکنواخت به نظر می‌رسد در نتیجه نورپردازی با چراغ خطی , با زیبایی و ظرافت بیشتری دیده میشود .

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پست های مرتبط